

„Diagnozowanie rozwoju małego dziecka cz. 1” autorstwa dr Małgorzaty Wójtowicz-Szefler to specjalistyczna publikacja, która stanowi fundament pracy diagnostycznej z dziećmi od urodzenia do 5. roku życia. Książka została stworzona z myślą o psychologach, pedagogach, terapeutach integracji sensorycznej, logopedach, nauczycielach oraz rodzicach, poszukujących rzetelnych i praktycznych narzędzi do oceny rozwoju dziecka.
Publikacja łączy teoretyczne podstawy z praktyką – zawiera autorskie schematy wywiadów i obserwacji psychologicznych, dzięki którym możliwe jest stworzenie indywidualnego obrazu funkcjonowania dziecka. Szczególny nacisk położono na znaczenie wczesnej diagnozy dla planowania skutecznych działań interwencyjnych i terapeutycznych, w tym terapii integracji sensorycznej.
Książka opisuje nie tylko metody diagnostyczne, ale również podkreśla wagę etyki i jakości relacji z dzieckiem podczas całego procesu. Wzbogacona o wiedzę interdyscyplinarną, zachęca do refleksji i pogłębiania kompetencji w pracy z najmłodszymi. To niezastąpione narzędzie dla każdego specjalisty pracującego z dziećmi w wieku rozwojowym.
Dane techniczne:
Spis treści:
Wstęp
1. POJĘCIE DIAGNOZY – ZAGADNIENIA TERMINOLOGICZNE
1.1. Diagnoza jako proces i jako rezultat tego procesu
1.2. Rodzaje diagnoz z uwagi na cel badania
1.2.1. Diagnoza profilaktyczna (przesiewowa)
1.2.2. Diagnoza pogłębiona (funkcjonalna)
1.2.3. Diagnoza różnicowa (klasyfikacyjna, kliniczna)
1.3. Etapy procesu diagnozowania
1.3.1. Model teoretyczny procesu diagnostycznego
1.3.2. Implikacje praktyczne
1.3.2.1. Etap prediagnostyczny
1.3.2.2. Etap badania diagnostycznego (identyfikacji) – rozpozna-nie problemu, planowanie diagnozy oraz badanie
1.3.2.3. Etap wyjaśniania i opiniowania (orzekania)
1.3.2.4. Etap interwencji
1.3.2.5. Ocena efektów interwencji (rediagnoza)
Literatura polecana
2. WPROWADZENIE W PROBLEMATYKĘ ROZWOJU MAŁEGO DZIECKA
2.1. Pytania ułatwiające zrozumienie rozwoju małego dziecka
2.2. Założenia dotyczące rozwoju psychicznego małych dzieci jako podstawa diagnozy
Literatura polecana
3. WARUNKI SKUTECZNYCH DZIAŁAŃ DIAGNOSTYCZNYCH I PROGNOSTYCZNYCH
3.1. Podstawowe zasady diagnozowania
3.2. Warunki fizyczne – pomieszczenie i wyposażenie
3.3. Warunki psychiczne leżące po stronie dziecka – czynniki pozwalające na zaprezentowanie przez dziecko jego rzeczywistych możliwości
3.4. Warunki związane z relacjami społecznymi
3.5. Kompetencje osoby prowadzącej diagnozę
Literatura polecana
4. WYBRANE METODY DIAGNOZOWANIA ROZWOJU W PIERWSZYCH LATACH ŻYCIA
4.1. Ilościowe czy jakościowe techniki zbierania i analizy danych?
4.2. Wywiad rozwojowy
4.2.1. Wyjaśnienia terminologiczne
4.2.2. Wskazówki praktyczne związane z prowadzeniem wywiadu
4.2.3. Najczęstsze błędy i ograniczenia w trakcie prowadzenia wywiadu
4.3. Obserwacja
4.3.1. Wyjaśnienia terminologiczne
4.3.2. Wskazówki praktyczne do przeprowadzenia obserwacji małego dziecka
4.3.3. Co można obserwować
4.3.4. Najczęstsze błędy podczas prowadzonej obserwacji
Literatura polecana
5. INTERDYSCYPLINARNY CHARAKTER DIAGNOZY
5.1. Kontakt z rodzicami/opiekunami małego dziecka – diagnoza środowiska rodzinnego
5.2. Współpraca z innymi specjalistami oraz poradniami i placówkami diagnozującymi małe dziecko
5.3. Znaczenie diagnozy rozwoju dziecka i jego rodziny dla celów programu Wczesnego Wspomagania Rozwoju
5.4. Co w praktyce oznacza WWR? Przykładowa ścieżka dostępu do diagnozy małego dziecka
Literatura polecana
Załączniki
Bibliografia