Diagnoza procesów integracji sensorycznej – kompleksowa ocena funkcjonowania dziecka
W Si-iS Centrum Diagnozy i Terapii oferujemy profesjonalną diagnozę integracji sensorycznej (SI), przeprowadzaną przez zespół wykwalifikowanych specjalistów: oligofrenopedagogów, surdopedagogów, tyflopedagogów, terapeutów SI oraz psychologów. Nasz proces diagnostyczny opiera się na sprawdzonych metodach klinicznych, wiedzy z zakresu neurofizjologii oraz holistycznym podejściu do rozwoju dziecka.
Czym jest integracja sensoryczna?
Integracja sensoryczna to proces neurologiczny, który umożliwia odbieranie, przetwarzanie oraz właściwe reagowanie na bodźce zmysłowe docierające z otoczenia i ciała. Obejmuje ona funkcjonowanie wszystkich systemów zmysłowych – dotyku, propriocepcji, równowagi, wzroku, słuchu, węchu i smaku. Prawidłowo rozwijający się układ nerwowy pozwala dziecku efektywnie funkcjonować w codziennym życiu, uczyć się, komunikować i nawiązywać relacje społeczne.
W przypadku zaburzeń przetwarzania sensorycznego pojawiają się trudności w regulacji zachowania, koordynacji ruchowej, koncentracji, emocjach, a także w uczeniu się. Diagnoza SI pozwala rozpoznać źródło trudności i opracować skuteczny plan terapeutyczny.
Jak przebiega diagnoza integracji sensorycznej?
Proces diagnozy obejmuje od 2 do 4 spotkań, każdorazowo trwających ok. 45 minut (w zależności od potrzeb). Ma on na celu szczegółową ocenę funkcjonowania układu nerwowego w kontekście przetwarzania bodźców zmysłowych.
Etapy diagnozy:
1. Szczegółowy wywiad z rodzicami/opiekunami (bez dziecka) – ok. 45–60 min
-
Omówienie dotychczasowego rozwoju psychoruchowego dziecka.
-
Przekazanie informacji o zachowaniu dziecka w różnych środowiskach (dom, przedszkole, szkoła).
-
Wypełnienie standaryzowanych kwestionariuszy SI i formularzy zgłoszeniowych.
-
Rodzic proszony jest o dostarczenie dokumentacji medycznej i edukacyjnej (jeśli dostępna): wypisy szpitalne, diagnozy, opinie, informacje ze żłobka/przedszkola/szkoły.
2. Spotkania diagnostyczne z dzieckiem – 1–2 spotkania po 45 min
-
Wystandaryzowane testy integracji sensorycznej (np. Testy Południowo-Kalifornijskie).
-
Obserwacja kliniczna podczas prób ruchowych i manipulacyjnych.
-
Ocena reakcji na bodźce sensoryczne (np. dotykowe, proprioceptywne, przedsionkowe).
-
Obserwacja spontanicznej aktywności dziecka podczas swobodnej zabawy.
-
Identyfikacja trudności w zakresie planowania ruchowego (praksji), równowagi, koordynacji, reakcji obronnych.
Dziecko powinno być przygotowane do zajęć – wygodny strój sportowy, skarpetki antypoślizgowe oraz woda do picia są niezbędne do sprawnego przebiegu sesji.
Opis jest ogólny - zakreślający tylko sytuację dla rodzica / opiekuna.
3. Rozmowa podsumowująca (bez dziecka) – ok. 45–60 min
-
Przedstawienie pełnych wyników diagnozy.
-
Ocena poziomu rozwoju poszczególnych procesów integracji sensorycznej.
-
Omówienie wniosków i rekomendacji terapeutycznych (zalecana forma terapii, częstotliwość, dodatkowe konsultacje).
-
Odpowiedzi na pytania rodziców.
-
Na życzenie wystawiana jest opinia diagnostyczna – gotowa do odbioru osobiście lub wysyłana mailowo. Opinia nie jest wydawana od razu na ostatnim spotkaniu. Rodzic / opiekun zostanie poinformowany o możliwości odbioru.
Kiedy warto wykonać diagnozę SI?
Warto zgłosić się na diagnozę, jeśli Twoje dziecko:
-
jest niezgrabne ruchowo, unika zabaw ruchowych, łatwo się męczy,
-
boi się wysokości, unika wspinaczki, huśtania, jazdy na rowerze, hulajnodze, unika placu zabaw
-
ma trudności z koordynacją, potyka się, wpada na przedmioty, często się przewraca, ma liczne siniaki, zadrapania, nieumyślnie wchodzi na przedmioty, dzieci
-
jest nadmiernie aktywne, stale się porusza, skacze, kręci się, uwielbia biegać, skakać, długo i mocno huśtać się, kręcić się także na karuzeli
-
nie toleruje mycia głowy, obcinania paznokci, czesania, mycia zębów,
-
nie lubi dotyku, przytulania lub odwrotnie – przytula się za mocno,
-
nie toleruje hałasu, np. odkurzacza, pralki, rozmów w tle,
-
ma trudności z samodzielnością – ubieraniem, myciem, wiązaniem butów,
-
odmawia jedzenia pewnych potraw, ma wybiórczą dietę,
-
źle trzyma przybory, nie lubi rysować, malować, wycinać,
-
nie lubi zmian, źle znosi nowe sytuacje, bywa płaczliwe i nerwowe,
-
ma trudności w relacjach z rówieśnikami, nie podporządkowuje się regułom,
-
ma opóźnienia w zakresie czytania, pisania, przestawia litery, wyrazy.
- wolniej opanowuje umiejętności jazdy na rowerze, hulajnodze, pływania
- po schodach wchodzi i schodzi trzymając się poręczy, niepewnie stawia kroki
- łatwo rozprasza uwagę, trudno się koncentruje
- jest niespokojne, płaczliwe, ma trudności z zasypianiem
- preferuje papkowate danie, ma problem z połykaniem, żuciem, nie lubi próbować nowych pokarmów, ma wybiórcza dietę
- drażnią metki od ubrań, nie lubi chodzić boso po piasku, trawie
- unika przytulania, dotykania, lub przytula się mocno, nie czując, że innym sprawia ból
- najczęściej bawi się sam, w zabawie z rówieśnikami chce bawić się według własnych zasad
- nie lubi rysować, malować np. farbami, lepić z plasteliny, modeliny, masy solnej, niepoprawnie trzyma kredki, nożyczki
- często coś wącha, wkłada do buzi, gryzie rękaw
- ma trudności z podporzadkowaniem się regułom, nie przestrzega zadań np. w przedszkolu, sklepie
- nie lubi zmian, w nowych miejscach jest zaniepokojone
- ma trudności z pisaniem i czytaniem, odwraca literki, błędnie przepisuje tekst
Im wcześniej rozpoznane trudności – tym skuteczniejsza terapia.
Dokumenty przydatne do diagnozy:
-
Wypisy szpitalne i medyczne,
-
Opinie specjalistów (neurolog, psycholog, pedagog, logopeda itp.),
-
Informacje ze żłobka, przedszkola, szkoły (np. opinie nauczycieli),
-
Lista przebytych chorób i szczepień.
Informacje organizacyjne i płatności:
-
Pierwsze spotkanie odbywa się bez dziecka – opiekun zobowiązany jest do uiszczenia 50% opłaty za diagnozę (zgodnie z cennikiem na stronie).
-
Pozostała kwota płatna jest podczas ostatniego spotkania.
-
Nieobecność na wizycie bez wcześniejszego odwołania skutkuje naliczeniem opłaty za jedną sesję terapeutyczną.
-
Opinia diagnostyczna wydawana jest wyłącznie po pełnym cyklu diagnozy – odbiór możliwy osobiście lub mailowo (opinia wydawa tylko na życzenie - sprawdź cennik).
Skontaktuj się z nami
📞 Umów diagnozę SI: tel. 606-439-823 - prosimy o zostawienie sms z imieniem, nazwiskiem, wiek dziecka + informacja diagnoza/terapia
📍 Centrum Diagnozy i Terapii Si-iS Tadeusza Rejtana 2, 85-032 Bydgoszcz
🌐 www.si-is.pl
📧 [email protected]