Diagnoza procesów integracji sensorycznej – kompleksowa ocena funkcjonowania dziecka

W Si-iS Centrum Diagnozy i Terapii oferujemy profesjonalną diagnozę integracji sensorycznej (SI), przeprowadzaną przez zespół wykwalifikowanych specjalistów: oligofrenopedagogów, surdopedagogów, tyflopedagogów, terapeutów SI oraz psychologów. Nasz proces diagnostyczny opiera się na sprawdzonych metodach klinicznych, wiedzy z zakresu neurofizjologii oraz holistycznym podejściu do rozwoju dziecka.


Czym jest integracja sensoryczna?

Integracja sensoryczna to proces neurologiczny, który umożliwia odbieranie, przetwarzanie oraz właściwe reagowanie na bodźce zmysłowe docierające z otoczenia i ciała. Obejmuje ona funkcjonowanie wszystkich systemów zmysłowych – dotyku, propriocepcji, równowagi, wzroku, słuchu, węchu i smaku. Prawidłowo rozwijający się układ nerwowy pozwala dziecku efektywnie funkcjonować w codziennym życiu, uczyć się, komunikować i nawiązywać relacje społeczne.

W przypadku zaburzeń przetwarzania sensorycznego pojawiają się trudności w regulacji zachowania, koordynacji ruchowej, koncentracji, emocjach, a także w uczeniu się. Diagnoza SI pozwala rozpoznać źródło trudności i opracować skuteczny plan terapeutyczny.


Jak przebiega diagnoza integracji sensorycznej?

Proces diagnozy obejmuje od 2 do 4 spotkań, każdorazowo trwających ok. 45 minut (w zależności od potrzeb). Ma on na celu szczegółową ocenę funkcjonowania układu nerwowego w kontekście przetwarzania bodźców zmysłowych.

Etapy diagnozy:

1. Szczegółowy wywiad z rodzicami/opiekunami (bez dziecka) – ok. 45–60 min

  • Omówienie dotychczasowego rozwoju psychoruchowego dziecka.

  • Przekazanie informacji o zachowaniu dziecka w różnych środowiskach (dom, przedszkole, szkoła).

  • Wypełnienie standaryzowanych kwestionariuszy SI i formularzy zgłoszeniowych.

  • Rodzic proszony jest o dostarczenie dokumentacji medycznej i edukacyjnej (jeśli dostępna): wypisy szpitalne, diagnozy, opinie, informacje ze żłobka/przedszkola/szkoły.

2. Spotkania diagnostyczne z dzieckiem – 1–2 spotkania po 45 min

  • Wystandaryzowane testy integracji sensorycznej (np. Testy Południowo-Kalifornijskie).

  • Obserwacja kliniczna podczas prób ruchowych i manipulacyjnych.

  • Ocena reakcji na bodźce sensoryczne (np. dotykowe, proprioceptywne, przedsionkowe).

  • Obserwacja spontanicznej aktywności dziecka podczas swobodnej zabawy.

  • Identyfikacja trudności w zakresie planowania ruchowego (praksji), równowagi, koordynacji, reakcji obronnych.

Dziecko powinno być przygotowane do zajęć – wygodny strój sportowy, skarpetki antypoślizgowe oraz woda do picia są niezbędne do sprawnego przebiegu sesji.
Opis jest ogólny - zakreślający tylko sytuację dla rodzica / opiekuna.

3. Rozmowa podsumowująca (bez dziecka) – ok. 45–60 min

  • Przedstawienie pełnych wyników diagnozy.

  • Ocena poziomu rozwoju poszczególnych procesów integracji sensorycznej.

  • Omówienie wniosków i rekomendacji terapeutycznych (zalecana forma terapii, częstotliwość, dodatkowe konsultacje).

  • Odpowiedzi na pytania rodziców.

  • Na życzenie wystawiana jest opinia diagnostyczna – gotowa do odbioru osobiście lub wysyłana mailowo. Opinia nie jest wydawana od razu na ostatnim spotkaniu. Rodzic / opiekun zostanie poinformowany o możliwości odbioru.


Kiedy warto wykonać diagnozę SI?

Warto zgłosić się na diagnozę, jeśli Twoje dziecko:

  • jest niezgrabne ruchowo, unika zabaw ruchowych, łatwo się męczy,

  • boi się wysokości, unika wspinaczki, huśtania, jazdy na rowerze, hulajnodze, unika placu zabaw

  • ma trudności z koordynacją, potyka się, wpada na przedmioty, często się przewraca,  ma liczne siniaki, zadrapania, nieumyślnie wchodzi na przedmioty, dzieci

  • jest nadmiernie aktywne, stale się porusza, skacze, kręci się, uwielbia biegać, skakać, długo i mocno huśtać się, kręcić się także na karuzeli

  • nie toleruje mycia głowy, obcinania paznokci, czesania, mycia zębów,

  • nie lubi dotyku, przytulania lub odwrotnie – przytula się za mocno,

  • nie toleruje hałasu, np. odkurzacza, pralki, rozmów w tle,

  • ma trudności z samodzielnością – ubieraniem, myciem, wiązaniem butów,

  • odmawia jedzenia pewnych potraw, ma wybiórczą dietę,

  • źle trzyma przybory, nie lubi rysować, malować, wycinać,

  • nie lubi zmian, źle znosi nowe sytuacje, bywa płaczliwe i nerwowe,

  • ma trudności w relacjach z rówieśnikami, nie podporządkowuje się regułom,

  • ma opóźnienia w zakresie czytania, pisania, przestawia litery, wyrazy.

  • wolniej opanowuje umiejętności jazdy na rowerze, hulajnodze, pływania

  • po schodach wchodzi i schodzi trzymając się poręczy, niepewnie stawia kroki

  • łatwo rozprasza uwagę, trudno się koncentruje
  • jest niespokojne, płaczliwe, ma trudności z zasypianiem

  • preferuje papkowate danie, ma problem z połykaniem, żuciem, nie lubi próbować nowych pokarmów, ma wybiórcza dietę

  • drażnią metki od ubrań, nie lubi chodzić boso po piasku, trawie

  • unika przytulania, dotykania, lub przytula się mocno, nie czując, że innym sprawia ból

  • najczęściej bawi się sam, w zabawie z rówieśnikami chce bawić się według własnych zasad

  • nie lubi rysować, malować np. farbami, lepić z plasteliny, modeliny, masy solnej, niepoprawnie trzyma kredki, nożyczki

  • często coś wącha, wkłada do buzi, gryzie rękaw

  • ma trudności z podporzadkowaniem się regułom, nie przestrzega zadań np. w przedszkolu, sklepie

  • nie lubi zmian, w nowych miejscach jest zaniepokojone

  • ma trudności z pisaniem i czytaniem, odwraca literki, błędnie przepisuje tekst

Im wcześniej rozpoznane trudności – tym skuteczniejsza terapia.


Dokumenty przydatne do diagnozy:

  • Wypisy szpitalne i medyczne,

  • Opinie specjalistów (neurolog, psycholog, pedagog, logopeda itp.),

  • Informacje ze żłobka, przedszkola, szkoły (np. opinie nauczycieli),

  • Lista przebytych chorób i szczepień.


Informacje organizacyjne i płatności:

  • Pierwsze spotkanie odbywa się bez dziecka – opiekun zobowiązany jest do uiszczenia 50% opłaty za diagnozę (zgodnie z cennikiem na stronie).

  • Pozostała kwota płatna jest podczas ostatniego spotkania.

  • Nieobecność na wizycie bez wcześniejszego odwołania skutkuje naliczeniem opłaty za jedną sesję terapeutyczną.

  • Opinia diagnostyczna wydawana jest wyłącznie po pełnym cyklu diagnozy – odbiór możliwy osobiście lub mailowo (opinia wydawa tylko na życzenie - sprawdź cennik).


Skontaktuj się z nami

📞 Umów diagnozę SI: tel. 606-439-823 - prosimy o zostawienie sms z imieniem, nazwiskiem, wiek dziecka + informacja diagnoza/terapia
📍 Centrum Diagnozy i Terapii Si-iS Tadeusza Rejtana 2, 85-032 Bydgoszcz
🌐 www.si-is.pl

📧 [email protected]