Sensoryka i motoryka w rozwoju dziecka i uczeniu się w aspekcie terapii integracji sensorycznej
search
  • Sensoryka i motoryka w rozwoju dziecka i uczeniu się w aspekcie terapii integracji sensorycznej

Sensoryka i motoryka w rozwoju dziecka i uczeniu się w aspekcie terapii integracji sensorycznej

 

Problematyka integracji sensorycznej, zaburzeń przetwarzania sensorycznego oraz wpływu tych zaburzeń na funkcjonowanie dzieci, młodzieży i osób dorosłych.

Spis treści:

1.Założenia integracji sensorycznej.

2.Niepokojące zachowania uczniów jako następstwo zaburzeń integracji sensorycznej.

3.Przykłady zaburzeń integracji sensorycznej w szkole. Z obserwacji nauczyciela praktyka.

4.Zaburzenia integracji sensorycznej wsród dzieci-narastający problem kliniczny i społeczny.

5.Istota zaburzenia przetwarzania słuchowego- problem zdrowotny i pedagogiczny.

6.Rozwijanie sprawności motorycznej, manualnej i grafomotoryki dziecka. Sprawność grafomotoryczna dziecka jako wyznacznik czytelności pisma.

7.Diagnoza sprawności manualnej i grafomotorycznej u dzieci w wieku przedszkolnym na podstawie badań empirycznych.

8.Trudności w czytaniu, pisaniu i wypowiedziach o podłożach sensorycznym i motorycznym we wczesnej edukacji.

9.Poziom samodzielności u dzieci w wieku przedszkolnym w obszarze motoryki i samoobsługi jako wskaźnik rozwoju-badania empiryczne.

10.Lateralizacja w procesie integracji sensorycznej -przykłady zaburzeń.

11.Znaczenie dotyku w rozwoju małego dziecka- masaż jako najstarsza i najdoskonalsza forma komunikowania się z dzieckiem.

12.Wzrok w integracji sensorycznej. Dysfunkcje wzroku a rozwój motoryczny i sensoryczny dziecka.

13.Orientacja przestrzenna i poruszanie się osób niewidomych.

14.Nieprawidłowe przetwarzanie wzrokowe a zaburzenia integracji sensorycznej u dzieci w wieku 7-11 lat z problemami szkolnymi.